Sunday, 25 November 2012

OK TAK ARINI?


Assalamualaikum..

Sabtu lepas..Kakak sakit mata..dah 3 ari sakitnya..mata kanan..tak merah+tak bengkak pun tapi bila nak pejam rasa sakit..sakit yg sama mcm awal tahun aritu..nak pegi kursus pun takder mud..mesej member kata nak cuti sehari..Ahad baru pegi..dapat juga rehatkan mata..

Hari yg sama juga..Cik Marie nak bawak Panda pegi klinik..Panda selsema+batuk yg bunyinya tak lepas..mcm tersekat..risau berjangkit ngan Abg dia aritu..sbb mcm sama jer sakitnya..takper laa..Kakak sakit mata jer..masih bleh jalan..jadi Kakak ikut sama anta Panda pegi klinik..


Doktor kata paru² Panda kena jangkitan kuman..


Syukur Panda tak demam..doktor bekalkan Panda ubat antibiotik+kahak+ubat kurg bengkak..


Arini..Panda masih selsema..bernafas guna mulut..tapi selera makan tetap ok mcm sblmnya..disebabkan Panda tak sihat..smlm Panda terlepas skali lagi utk disunatkan..masuk smlm..dah 3x Panda terlepas..bila nak sunat jer,dia tak sihat..sabar jer laa..ehehe..moga Panda cepat sembuh..Aminn~


Semalam..Kay dan Dhani slmt disunatkan di Klinik Kembiri Setapak..


Alhamdulillah..pagi ni kedua²nya sihat walafiat..


Terima kasih byk² buat Mama Marie kerana menjaga shomey² sepanjang ketiadaan Kakak smlm..sumernya Mama Marie yg setelkan..dari malam utk puasakan dorg..terpaksa pula bermalam di wilayah shomeyshayang..pepagi kena bawak Kay+Dhani ke klinik..dah siap kena ambik bawak balik sini pulak..cuci blkg..cuci dlm umah..bg makan..bg makan ubat pada yg tak sihat..byk kejenya..terima kasih byk²..hanya Allah sajer yg dapat membalasnya..InsyaAllah..


Andika pula lukanya makin kering..kuping² keliling kudis byk yang dah gugur..doktor suh potong kukunya sbb bleh jangkit kalau Andika mencakar..risau juga dia gaduh dgn shomey² atau ngan kucen terbiar yg len..maklum laa..kucen pun mcm kita..ader masa mud tak menentu jugak..kekadang tu tetiba jer dia nak gaduh ngan Abg Ate+Wawa..sblm aper² jadi..mmg kena potong kukunya..syukur laa..lepas dipujuk²..akhirnya setel juga..kuku Andika dah pendek..:)


Obi si cantek manis..kisah Obi tentu ramai dah tahu kan? Dulu penah ader teman nak jaga Obi..tapi ader sedikit kesulitan..takper laa..ader hikmah disebaliknya..syukur juga..sbb Obi mmg susah kalau nak duduk dalam umah..sbb dia kejang tak menentu..kalau kena kejang..sampai terkencing²..sesekali terberak..penah juga dia kena dlm umah..jenuh juga nak membersihkan..

Penah tanya doktor pasal Obi..sawan ker dia? Doktor kata aper²  kena bawak klinik..dulu² Obi jarang kena..skang kerap pulak..kalau kena tu..kekadang dia gigit kaki dia..tak dapat kawal..sampai berdarah..tapi sian tak dapat bawak klinik sbb keadaan dan masa yg tak mengizinkan..Kakak cuba bg ubat Firnena yg teman kirimkan dulu..sykur Alhamdulillah..Obi dah jarang kena..kalau kena pun tak sekerap dulu..tapi Kakak tetap nak berikan ubat khas utk sakit Obi..

Sabtu lepas masa bawak Panda..citer dan tanyakan skali masalah Obi kat doktor..doktor kata bawak sini..Cik Marie cadangkan anta Panda balik umah..pastu bawak Obi pulak..masa bawak Obi..dia kejang dlm carrier..satu kete bau air kencing dia..Kakak pasan Obi ni akan kejang bila dia jilat² belakang leher dia..tempat yg sama kena gigit dek kucen jantan masa dia kecik dulu..

Dua org Doktor yg cek Obi..dorg sepakat kata Obi kemungkinan sakit saraf sbb kes dia kecik² dulu..tapi doktor kata..sakit ni takder ubat..hanya utk kawal sajer..satu lagi..Obi mungkin akan kena sakit ni sampai akhir hayatnya..dan tiap kali dia kejang..doktor kata otak dia akan rosak..sedih juga mendengarnya..takper laa..dah bahagian Obi..hanya mampu tolong bg ubat jer..tapi kita jgn lupa kuasa Allah..mana tau Allah nak pulihkan Obi..itu yg slalu Kakak doa..moga Obi akan sembuh..InsyaAllah..

~~~~~~~~~~~~


Ini pula musang yg kena langgar..jumaat mlm lepas..member ngan kakak saya yg duk Rawang terjumpa makhluk ini..ingatkan kucen..bila tgk rupa²nya musang..bernafas lemah..nazak..kesian tgk..tak sampai ati nak tinggal kat tepi jalan..dibawak balik umah..diberi minum air..tapi tak masuk tekak pun..doa agar Allah tarik segera nyawanya..kesian tgk dia seksa..

Pagi Sabtu..member dan kakak saya tak berkesempatan nak bawak pegi klinik..sbb dorg pun kena pegi kursus..tinggalkan dlm sangkar..doakan juga agar Allah ambil dia..sedih tgk..petang bila balik kursus..tgk makhluk ni masih bernyawa..Ya Allah..tertanya² mengapa Allah masih menguji hati..sedih rasanya..cepat² kejarkan ke klinik..doktor pun terkejut..hanya mampu injek antibiotik+painkiller..doktor kata dalaman dia dah teruk..tawakal sajer ubatkan dia..

Lepas balik klinik..letak dlm sangkar semula..bau pandan kuat sgt..musang pandan rupanya..tak mampu berbuat aper²..tunggu dan tunggu sajer..malamnya..member dan kakak dtg sini pulak..nak ambik Kakak sbb esoknya nak pegi kursus sesama..sampai umah Rawang..terus jenguk si Foxy (nama yg member bg utk si musang)..masih idup lagi..lemah sgt..badan dan kepala penuh dgn kurap..kesian kamu..pakat angkat sesama nak tolong bgkan air..bg air zam²..dapat bagi air sket tapi terkeluar balik..cukup laa..tak sanggup tgk dia..doakan agar Allah ambil dia segera..

Pagi Ahad..bila terjaga..terus teringat kat Foxy..terus doa harap² Foxy dah pergi..kakak saya kuar tgk..syukur laa Allah perkenankan doa kami..Foxy pegi jua setelah terseksa lama..bkn sesuka mintak Allah cabut nyawanya..tapi kita yg tak sanggup melihatnya..tak tau nak buat aper..tak tau nak tolong mcm mana..bila dah diambil nyawa..Foxy takkan sakit lagi..pastinya Foxy dah aman di sana..