Sunday, 7 July 2013

REZEKI DAN RIZKI~


Assalamualaikum..

Pukul 2 lebih tadi..tetamu jauh datang..bawa bersama makanan utk adik²..juga utk Kakak..Alhamdulillah..rezeki menjelang Ramadhan..terima kasih byk²..moga sentiasa dimurahkan rezeki..:)

Tak lama lepas tu..Mama Eva pula dtg anta ubat utk Rizki..ader juga juga makanan utk adik² dan Kakak..rezeki kami lagi..Alhamdulillah..moga mama Eva juga sentiasa dimurahkan rezeki..Aaminn~


Rasanya cepat sgt masa berlalu..kejap jer dah dekat pukul 6..teringat Rizki blum diberi ubat lagi..terus siap² pegi umah Rizki..dlm perjalanan berdoa moga Rizki ader kat rumah..dan paling penting penjaga Rizki ader kat umah..takder laa mcm pagi tadi duk menunggu bawah pokok..hikhik..


Masa sampai umah Rizki.dgr suara kat dalam umah..lega rasanya..bagi salam..lelaki yg smlm tu kuar..terus dia cari Rizki..dak kecik yg demam pagi tadi pun datang..tgk dah tak dengkot sgt kakinya..berlari sana sini..Alhamdulillah nampak dah nak sihat..:)

Rizki tido kat bumbung umah..mujur lelaki tu dapat ambik..mintak tolong pegangkan Rizki sbb Rizki dah mula meragam..pastu tunjukkan cara bg makan ubat..ubat spray..Kakak letak dlm bekas ubat titis mata..sbb kucen mmg tak suka kena sembur..sbb tu Rizki makin takut bila dipegang..selesai bg ubat..wanita smlm muncul..rupanya dia cari Rizki kat blkg umah..ehehe~


Wanita tu namanya Puan Zubaidah..lelaki tu suaminya..nama dia takder lak Kakak tanya..ehehe..bila dah kenalan baru laa sembang mcm²..Kakak tanya nak panggil aper? katanya panggil Ibu Zubaidah pun takper..ramah orangnya..senang nak berbicara..bercerita pasal Rizki..katanya Rizki dibela dari kecik..ibu Rizki bernama Rizko..tapi dah mati sbb sakit..citer pasal sakit Rizki yg mungkin lama nak baik..kata Ibu Zubaidah..dia kesian tgk Rizki..mmg slalu letak ubat..tapi tak sembuh²..

Pastu tanya mcm mana nak sembur ubat kat Rizki..katanya Rizki dah jadi takut..bila nampak jer pegang botol cepat jer dia lari..dah agak dah..Kakak bg ubat yg diletak dlm bekas ubat titis mata tu..nanti kalau abis..bleh isi semula..harap dapat kurangkan fobia si Rizki..


Ibu Zubaidah seorg yg sayangkan haiwan..gembira bila mendengarnya..katanya..suami dan anak²nya sumer suka kucen..kekadang tido pun dengan kucen..mcm kita² jugak..ehehe..citernya lagi..anak yg pertama..kalau kucen ader luka atau kudis..lama dibelek dan diletak ubat..budak kelabu dlm gambar ni..dikutip di Desa Pandan..kata Ibu Zubaidah..dah 3 bulan dijaganya..masa jumpa tu kecik sgt lagi..yg kecik ni pun baru dikutipnya..pagi tadi nampak si kecik ni duduk ngan kucen besar..ingatkan itu ibunya..rupanya bukan..takper laa..Ibu Zubaidah pasti akan menjaga kamu dgn baik..:)


Tadi berbincang pasal nak bg ubat..bila dapat tau keluarga Ibu Zubaidah sumer sukakan kucen..rasanya lebih senang kalau diberi sendiri..lagipun tadi dah ditunjuk cara nak bg ubat..Rizki pulak makin takut bila nampak Kakak..satu lagi..buatnya kalau takder org mcm pagi tadi..jenuh juga nak panggil si Rizki datang..lega bila Ibu Zubaidah bagi jaminan utk bg Rizki ubat..suaminya pun sama..dorg pun nak Rizki cepat sembuh..Alhamdulillah..

Tapi tak bermakna Kakak lepas tangan..Kakak akan slalu jenguk Rizki utk tgk perkembangannya..Ibu Zubaidah pun pelawa suh dtg slalu..hikhik..tak pelawa pun mmg Kakak akan dtg..asik bersembang dtg sekor kucen itam putih ekor kontot..tingat kat Otek..kata Ibu Zubaidah..itu pun dikutip masa kecik..dibuang org agaknya..nak ambik gambar..enpon tinggal lak..takper..nanti Kakak dtg lagi..sblm balik..Kakak bg sket makanan utk Rizki dan adik² yg lain..makanan tu yg kawan bagi tadi..kongsi rezeki sesama..:)

Minta diri utk pulang bila tgk dah dekat pukul 7 mlm..amboiiii! Bila jumpa kawan yg sejiwa..kemain lagi bersembang kannnn..ekeke~

Masa berjalan pulang..rasa nak terbang jer..lantak laa kalau jatuh pun..ahaha..rasa lega sgt sbb Allah permudahkan segalanya..terima kasih Ya Allah..terima kasih kawan² yg membantu..terima kasih juga buat kawan² yg mendoakan Kakak..terima kasih banyak²..:))