Monday, 29 July 2013

TIGER~


Assalamualaikum..


Ini gambar Tiger selepas minum susu semalam..skang Tiger dah byk minum susu..awal² dulu nak abiskan 5ml punya laa payah..3 4 ari ni..Tiger bleh abis 15ml skali minum..selsema masih ader sket..dah tak seteruk dulu..mata pun dah tak bengkak..cuma masih blum baik sepenuhnya..mata belah kiri macam tak nampak..mungkin laa..mata kanan masih ok..Tiger sangat sihat dan aktif..dah pandai kejar si Nio..Alhamdulillah..:)

Semalam..dalam pukul 12 tghari..Tiger bgn tido..terus bancuh susu..slalu bila bgn mesti dia nak susu..tapi bila bg susu..sket jer dia minum..pastu dia sibuk memain ngan Nio..sibuk jalan merata..kuis² aper yg dia jumpa..masih kenyang agaknya..tak lama tu dia tido semula..dlm pukul 2 lebih..dia bgn..bg susu taknak juga..heran jugak..pastu Kakak cakap..nak minum susu mama yer?..agaknya laa kan..biar jer laa dia main..

Dalam pukul 3 lebih..Moon sampai..tima kasih Mama Eva dan Mama Marie sbb tolong bawa Moon balik..Moon semakin sihat..makan pun berselera..letak jap Tiger kat mama dia..Tiger buat dek jer..Moon pun biasa² jer..nanti² ok laa tu..Tiger taknak menyusu pun..naper pulak si Tiger ni..tapi tgk dia aktif takder laa risau sgt..

Lepas Mama Eva dan Mama Marie balik..kemaskan cage utk Tiger..doktor suh asingkan..takper laa..letak tiger dalam cage kecik..sblm tu cuba suap susu lagi..tetap ditolak dan diluah..tgk dia mcm ngantuk jer..haa tido laa..nanti bgn Kakak bg susu..terus tinggalkan sbb masih ader keje len..nak pegi dapo tgk Tiger tak tido pun..air liur meleleh² kuar..Ya Allah.. 


Terus kuarkan Tiger..lemah sgt dia..mula laa nangis tgk Tiger..lap² mulut dia..cuba bg air zam²..syukur  dia nak telan..usap² peluk²..tgk nafas dia laju sangat..kenapa kamu ni Tiger? Risaunya laa..tetiba Tiger menggigit² menganga² menyondol²..kesiannya..Tiger sesak nafas..seksa sangat tengok..Allahu Akbar..:'(

Masa tu dah pukul 6..cakap kat Tiger..bertahan yer sayang..esok kita pegi klinik..skang dah nak malam..letak Tiger kat Moon..Moon pun pelik tgk anak dia..Moon hidu² tapi Tiger menyondol² cage..Ya Allah tolong laa..seksa sgt tgk Tiger..tetiba tingat kalau org athma..sapu minyak angin..vicks ker..balm ker..


Syukur ader Balsem Lang camni..tinggal sket jer..takper laa..cukup laa buat sapu..tapi bleh ker nak sapu cam manusia? Ermm..tgk Tiger makin teruk..alahai..sabar yer..tetiba dapat idea..terus masak air..letak balm dlm mangkuk..letak air panas..semerbak wap panas berangin keluar..bancuh dua mangkuk..harap berhasil..


Letak dalam cage..pastu tutup cage ngan kain..bawak cage masuk bilik..terus masukkan Tiger..tawakal sajer moga tak memudaratkan..moga Allah lindungi Tiger..15 minit pertama..Tiger masih menyondol² cage..pastu..slow² dia diam..mata layu sgt..nafas masih laju..tapi tak selaju tadi..dalam ati tak abis² doa utk Tiger..


Lepas sejam..Tiger dah bleh duduk tegak..syukur Ya Allah..nafas pun makin teratur..wap panas pun dah kurang..panaskan air semula..bancuh lagi sekali..letak dlm cage..Tiger mcm segar bila dapat hidu wap panas..tgk dia letak hidung dekat mangkuk..nafas dah makin ok..bila panggil dah ader respon..tinga gerak²..mata pun bukak..tapi merah sbb ubat tu..harap tak aper²..dekat 2 jam dalam cage..tetiba Tiger bersuara..kais² nak kuar..


Kuarkan Tiger..letak kat mama dia jap..bancuh susu..terus bagi Tiger..punya laa haus..byk dia minum..baru laa lega rasa ati..terima kasih Ya Allah..


Lepas minum..Tiger dah nak main²..tak lama lepas tu terus tetido..lama dia tido cam pengsan..letih sgt agaknya..sian kamu sayang..:'(


Kuarkan Moon dari cage..terus dia datang kat anak dia..sian Moon..moga Moon dan Tiger cepat sembuh..

video

Ni video Tiger pagi tadi..nampak sihat sgt..minum susu pun byk..asik lari² jer..hepi sgt..harap sakit semalam tak berulang lagi..Aaminn~