Monday, 12 August 2013

KISAH HARI RAYA 2~


Assalamualaikum..

Semalam pegi Rawang lagi..bagi bebudak sana makan..memula nak bawak Tiger..tapi rasa pegi kejap jer..tingggal jer laa..sian pulak nanti Moon cari² anak dia..lagipun Moon mcm dah ader susu..slalu nampak Tiger menyusu ngan Moon..mungkin tak byk..tapi ok laa dapat sket pun..

Cam biasa lepas maghrib gerak balik Kg.Pandan..sblm tu Along singgah kedai kat bawah dulu nak buang sampah..masa turun nak buang sampah..tetiba berbelas ekor kucen datang..alahaiii kesiannya..tgk kertas surat khabar bertabur ader sisa nasi kering..mungkin org yg slalu bg makan dorg balik kampung..

Sedih tengok..terus ambik makanan dalam kete..tapi makanan tak cukup..Along kata jap beli lain..kesian sgt sumer lapar..tgh bg makan..tetiba dengar suara serak²..sayup²..rupanya ader sekor jatuh longkang..Ya Allah..dah laa longkang jenis dalam..panggil² lagi kuat dia bunyi..air mata dah meleleh dah..pastu nampak tilam lama..ambik tilam terus hulurkan masuk longkang..harap dia nak naik..tapi makin jauh dia pegi..:'(

Tetiba ader sorg laki datang..sblm tu nampak dia kutip barang² kat tempat sampah tu..byk barang yg masih bleh pakai dibuang..org laki tu tanya..nak tikar tak? Kakak kata taknakkkk..saya nak anak kucen tu..dia jatuh longkang..tetiba nangis..pelik agknya org tu..pastu dia kata..sayang juga awak kat kucen..Kakak jawab..dia pun bernyawa macam kita juga..pastu laki tu jawab..yer laa..ermm..dia pun jenguk kat longkang..tilam tu licin..susah nak panjat..pastu dia tarik tilam tu..dia hulurkan tikar masuk longkang..pastu dia selitkan..dia kata kalau kucen tu reti naik..dia bleh selamat..tikar ni senang nak panjat..pastu org laki tu pegi..terima kasih banyak²..:'(

Along sampai bawak makanan dgn air..Along kata nak cari jalan turun..sian kucen tu..sementara Along cari jalan..Kakak pegi kat tempat sampah cari bekas utk letak air..syukur jumpa 3 biji cawan..cuci terus letak air..sian sumer terus minum..dahaga dorg..pastu letak lagi makanan..sumer kebulur..siannya..:'(


Kitorg pegi kat ujung longkang..ader jumpa tempat nak masuk..Along tawakal jer turun dalam gelap..org lalu lalang pun heran..


Takper laa..asalkan bleh selamatkan si comey..sambil berdoa agar takder aper yg bahaya dalam longkang tu..tetiba azan berkumandang..rasa lega ati bila mendengarnya..suluh guna lampu hp jer..panggil kucen tu..dgr makin jauh..yer laa..dah tentu dia takut..

video

Sedih sbb tak dapat selamatkan si comey..dia lari masuk kat longkang mcm terowong kat ujung sana..Along kata mungkin slamat kalau dia jalan sampai ujung..doakan yg terbaik utknya..kami dah berusaha..moga Allah slamatkan si comey..Aaminn~


Tengok jam dah pukul 9 lebih..alahaii..tingat kat bebudak Pandan..mesti lapar..Tiger mesti haus..kena balik cepat..

video

Jenuh jalan nak kuar..baru pasan punya panjang longkang tu..ermm..


Sblm balik singgah kat perhentian bas..kat situ pun byk kucen..kata Along ader org bagi makan..tapi mungkin org bagi makan tu balik kampung..mcm yg dekat tong sampah sana..


Kesian sumer lapar..letak makanan dan cari bekas utk letak air..lega tgk dorg makan..


Tak sempat ambik gambar bebudak kat tong sampah sana..sedih sgt tgk dorg..tgk yg kat perhentian bas ni pun sedih juga..tapi syukur sumernya nampak sihat..harap sumernya sentiasa sihat slalu..Aaminn~