Tuesday, 20 August 2013

MARAH~


Assalamualaikum..





























~~~~~~~~~~~~
Skang ni budak² tak mcm dulu..manja tak bertempat..mak bapak pulak ikutkan sgt kehendak anak²..sampaikan nak ajar pun susah!

Keje skolah bawak balik umah..esoknya..tak siap..esoknya..tinggal kat umah..esoknya..kemain cantik tulisan..haishh! Ingat kita tak kenal tulisan budak² ngan tulisan org besar ker? Awal tahun..masa daftar..dah bgtau kat mak bapak..keje skolah anak..jgn buatkan..biar anak buat sendiri..tak cantik tu biasa laa..mak bapak pun angguk..baik laa..tapi..bila anak meragam taknak buat keje skolah sbb sibuk ngadap tibi..sibuk main game..mak bapak yg dah sedia 'terpelajar' tu pulak yg buatkan..mana janji masa daftar aritu? Sekadar angguk² ajer ker?

Masa daftar..mak bapak tanya cikgu..mcm mana yer nak bg anak saya cepat membaca? Owh..kita pun cakap laa..pok pek pok pek..kita ader bg flshcard sukukata..kat skolah baca..kat umah pun kena laa ulangkaji..takyah lama pun..15 minit pun ok..kena sesama laa..kalau harap kat skolah jer mmg payah..owhh..mak bapak pun angguk..tapi..flashcard yg ader 9 kad ambik masa sebulan nak dapat..ader tu 2 bulan..ehhh!! Naper lama sgt? Agak² laa sibuk berfb pun..kot main candy keras ker..tgk laa pelajaran anak tu kejap.. bila tanya anak..kata tak baca pun kat umah..alahaii..mana janji masa daftar aritu? Sekadar angguk² ajer ker? 

Masa daftar..kita cakap skolah 5 ari seminggu..sabtu ahad jer cuti..juga cuti umum..(kena cakap kalau tak ader yg tak paham)..tapi..bila ader nenek dtg umah..tak anta..ader atok dtg umah..tak anta..ader langsuir datang umah..tak anta..ayah keje sendiri..pun tak anta..sukati si bapak laa bebila nak anta..anta pukul 9 ker..10 ker 11 ker..dah nak abis kelas baru nak muncul? Dah tu dalam 5 ari..3 ari jer dtg..untung 3 ari..ader seminggu skali jer..kisahnya pulak bila anta..time bg keje skolah..satu keje pulak nak kena ulang balik aper yg dah diajar..buang masa jer..susah betul laa dapat mak bapak yg hanya pandai berjanji ni..

Tapi tak sumer laa camni..ader mak bapak sgt pentingkan pelajaran anak²..dari kecik dah ajar anak² berdikari dan displin..sayang anak ditgnkan juga..hasilnya mak bapak juga yg senang bila anak cepat pandai..kita pun tak suka nak marah²..kesian kat budak tu..tapi dah dekat ujung tahun masih lagi mcm tu..keje kekdg ader yg tak siap..flashcard tak baca..sudahnya anak tu yg ketinggalan..bila tanya mak bapak..jawabnya anak taknak blajar pun..asik tgk tibi jer..asik main game jer..laa..dah dibiar dan dibiasakan mmg laa camtu..kang kita maleh nak cara kang..kata kita tak buat keje..tapi jgn nak salahkan cikgu..kalau dlm 10 org..9 org yg TAK pandai..yer mmg  sah cikgu tak reti ajar..tapi kalau dlm 10 org..sorg sajer yg camtu..pikir² laa sendiri yer Tuan² dan Puan²..

*sowi..terluah perasaan pulak..ngeee ;p