Saturday, 11 October 2014

RIZKI~


ASSALAMUALAIKUM..

















~~~~~~

Malam tadi..lepas bawak Rizki masuk umah..sikatkan bulu dia..lega takder kutu..sediakan cage..letak makanan dan air..laju dia minum..lepas minum Rizki tolak2 muka dia kat cage..nak kuar..biasa laa tak penah berkurung..cakap kat Rizki..sabar..nak kuar esok pagi..malam ni Rizki tido dalam ni..zzZz..

Pagi tadi..tgk Rizki tak kencing dan tak berak pun..mungkin dia tahan..bagi makan dulu..pastu bg adik2 kat depan makan..masa nak bagi adik2 kat blkg makan..bawak Rizki skali..biar dia kenal dan seswaikan diri..

Rizki byk menyembur2..biasa laa masih takut..usap2 biar dia tenang..adik2 yg dah siap makan pun dtg dekat..usap2 Rizki..usap adik2..usap Rizki balik..buat byk kali kat sumer..biar bau dorg bercampur..pastu tepuk sekor2 sambil cakap..jgn buat Rizki..jaga dia..sian dia kecik lagi..

Kalau yg jenis membuli lain sket caranya..cam Nana ngan Ain..tepuk2 dan nasihat jgn pukul Rizki..blablabla..pastu bg amaran..kalau buat juga..kena laa ngan Kakak..paham tak?! Cakap sambil cekak pinggang..ahaha ni tipu..ckp biasa jer..;p

Ni amalan yg slalu Kakak buat kalau ader adik2 baru..biasanya menjadi..tapi kekdg tak jadi jugak..ikut nasib..kikiki..tgk penerimaan adik2 cam ok..cuma Rizki yg menyembur bila dekat..pastu slalu sengetkan badan..mudah terkejut..mungkin masa kat kedai dia slalu kena buli..

Bila tgk Rizki..nampak dia pandai seswaikan diri..menjauh dari adik2..pastu cari tempat yg dia rasa selesa dan selamat..takder pun nak masuk umah..mungkin dah biasa ngan rutin kat kedai..Rizki juga tak mengiow..dari malam tadi tak dengar pun Rizki berbunyi..tingat Kay yg hilang..dulu masa dtg sini pun tak berbunyi..

Ermm..takper laa..nanti berbunyi laa tu..moga membesar dgn sihat yer sayang..:)