Sunday, 22 February 2015

JANJI~


ASSALAMUALAIKUM..








~~~~

Kekadang janji ngan adik2..biasanya beli kepsi jer..bebaru ni ader janji ngan dorg..sbb ramai sgt yg selsema..cakap ngan dorg..cepat sihat tau..nanti sihat Kakak beli kepsi..blablabla..tapi takder laa slalu pun janji..giler nak janji slalu..ehehe..;p





Saturday, 21 February 2015

OTEK DAN LULU~


ASSALAMUALAIKUM..

















REZA DAN RIZKI~


ASSALAMUALAIKUM..














~~~~~
Jarang skali sakit..tapi bila sakit..teruknya melarat2..demam..pening,selsema,batuk..tu pakej dia..bila batuk terpaksa pegang kepala kalau tak sakitnya rasa cam bergegar kepala..ehehe

Syukur dah baik..tinggal belen batuk jer..sejak batuk..slalu terjaga tgh2 mlm..sbb batuk melarat2..sampai cam nak kena athma..tak bleh baring..aritu doktor tanya ader bela kucen tak? Kakak jawab "saya wajib bela kucen"..senyum jer doktor..bukan sbb adik2 batuk ni..org tak bela kucen pun batuk gak kan? Kan2? Ehehe..

Alhamdulillah..arini dah tambah ok batuknya..senang laa nak ngajar esok..:)


Tuesday, 17 February 2015

TARABAS 2015~


ASSALAMUALAIKUM..

Pembaca lama blog ShomeyShayang pasti kenal dengan bebudak longkang..Kelly,Nana dan Tarabas..dibela dari kecik sejak ibu mereka dilanggar kereta..seminggu anak2 kehilangan ibu ini duduk ditepi longkang..bila dtg dekat..sumer terjun dlm longkang..syukur akhirnya dapat juga dibawa pulang..

Bila besar..memasing dgn dunia sendiri..walau dari kecil ditimang2 dan dimanja2..bila besar memasing berubah perangainya..Tarabas merantau jauh..Kelly juga..hanya Nana yg masih setia duduk kat blkg ni..Nana yg suka bergaduh..dibebel tak penah serik..takper laa..camner pun pangai kamu..Kakak suka sbb kamu sentiasa ader depan mata..

Kelly pula..pulang setelah sakit teruk..gatal2 kulit..kaki bengkak bernanah sampai nak jalan pun tak larat..syukur Alhamdulillah kamu balik sini..Kakak sangka Kakak dah kehilangan kamu..lega dapat rawat kamu sampai sembuh..lega tgk kamu dah sihat dan bleh berlari..tapi kesian..sakit kamu berulang semula..sabar yer..moga Allah sembuhkan kamu macam dulu..InsyaAllah..

Tarabas pula..setelah setahun lebih tak balik..pertengahan 2014,Tarabas kembali semula..tak sangka berjumpa lagi..lega tgk badan tetap sihat macam dulu..tapi Tarabas dtg tak tentu masa..ader masa tetiap ari datang..ader masa selang sehari..ader masa seminggu 2 3x jer..ntah laa..pasti dia makan kat tempat lain..

Tahun 2015 ni..jarang skali Tarabas balik makan..kalau dtg..abis makan terus tak nampak jejak..nak pegang jgn harap laa..penah dulu dia sakit mata..waktu tgh makan..pegang slow2 sbb nak ubatkan mata..lepas letak ubat..esoknya terus tak datang..dekat seminggu baru datang balik..ermm..kekadang sedih tgk adik2 yg suka membawa diri ni..moga kamu sumer selamat walau dimana berada..

Semalam..Tarabas ader balik..nampak susut sket..pastu nampak kat ketiak dia ader melecet cam Kelly..mungkin betul laa doktor kata aritu..sakit Kelly ni sakit genetik.. mata Tarabas pun sakit masa tu..nak tangkap tak dapat..ptg pulak dia tak balik makan..

Pagi tadi berharap sgt Tarabas ader balik waktu bg makan..tapi kecewa..langsung tak nampak muka..bagi adik2 makan petang tadi pun dia tak balik..cari2 juga tapi takder..dekat2 nak Maghrib..nak tutup pintu belakang..tetiba nampak Tarabas..Alhamdulillah..terus umpan wetfud..tgh makan pegang slow2 bawak masuk umah..


Terus masukkan dlm cage..


Sian Tarabas..


Mata sakit..


Badan pula gatal2..ketiak dah melecet dan bengkak..batuk dan kahak pun banyak..


Bersihkan mata dan sapu ubat..bagi makan ubat..pujuk2 harap Tarabas bertenang..tapi kejap jer diam..abis dikais2nya surat kabar dan alas..takper laa..penat nanti tido laa tu..


Wad WSS..kini ader 2 pesakit..Chew dan Otek sebagai pesakit luar..kalau kurung dak berdua tu..mmg bleh giler dibuatnya..duk dlm cage macam kena dera..Otek dah makin sihat..Chew masih blum baik lagi..memasing kena abiskan ubat..harap sumer adik2 yg tak sihat ni cepat sembuh..Aaminnn..




Monday, 16 February 2015

POTEK2 110~


ASSALAMUALAIKUM..
















SAKITNYA TUH DISINI~


ASSALAMUALAIKUM..











Sabtu lepas..dah selesai urusan Leo dan Puspa..bawak Chew pegi AMC utk x-ray..Isnin aritu,masa bawak Chew ke klinik Petcare utk rawat gatal2 bawah dagu..minta doktor cek skali pernafasan Chew sbb tgk Chew macam susah nak bernafas..bila bernafas ader bunyi..Chew sebenarnya dari kecik bernafas camtu..sejak dapat selsema teruk..tapi dia aktif..skang dah tak aktif sgt mcm dulu..doktor kata kena x-ray baru senang tau aper penyakitnya..

Kata doktor Chew kena bronkitis..bleh baik jika dirawat..abiskan ubat dan lepas sebulan kena datang semula..anak Kak Eva pula..si Gorgie..alah pada cuaca..bila sejuk dia akan bersin2..nafas pun kdg semput2..lebih kurg Chew juga sakitnya..





Pagi tadi..nak bg makan ubat..tapi nampak Chew cam gelisah  nak kencing..lama..ermm..dalam hati dah rasa tak sedap..kencing tak lawas laa tu..pegi dekat tgk sket jer kuar kencing..ermm..sian kamu Chew Bacca..blum baik bawah dagu..ader plk sakit bronkitis..pastu kencing pulak tak lawas..


Letak dlm cage..mengamuk2..biarkan jer sbb nak ngajar..sesekali tgk dia kencing..dah kaler merah samar..sabar laa Chew..dugaan utk kamu..abis ngajar, Along datang..bawak ke klinik Petcare..doktor kata bukan batu karang sbb pundi kencingnya kecik..jangkitan kuman..sian Chew..sedih tgk dia..tapi syukur laa makan minum masih berselera..harap Chew kuat semangat dan cepat sembuh..Aaminn..


Kelly pun sedang melawan penyakitnya..doktor kata mungkin sakit genetik..sedih tgk Kelly bila sakitnya berulang lagi..moga Kelly kuat dan cepat sembuh..

Pagi tadi..masa bagi makan adik2 kat blkg..Tarabas ader balik..Tarabas abg kepada Kelly..ader masa balik ader masa ntah kat mana dia makan..takper laa asal sihat..tapi tadi rasa sedih tgk Tarabas..nampak kat tgnnya melecet macam Kelly..kesan jilat hingga hilang bulu..tinggal kulit kemerah2an..alahai Tarabas..sedih Kakak tgk kamu..nak tangkap tak dapat..harap esok Tarabas balik..dan harap esok dapat tangkap dan rawat Tarabas..


Otek pula dah semakin baik dari selsema..dah kurg bersin dan dah tak berhingus..kahak pun dah takder..tapi si Gegirl plk dpt selsema..Dinda pula batuk2..Lulu juga selsema..Reza..Rizki..Imi dan Jack juga selsema..bersin tak sudah2..harap kamu sumer cepat sembuh cam abg Otek kamu..sian Kakak tgk kamu sumer..kalau kamu sakit Kakak pun rasa sakit..sakitnya tuh disini..


Saturday, 14 February 2015

BALIK UMAH~


ASSALAMUALAIKUM..
































~~~~

Semalam anta Leo dan Puspa balik umah..setelah sebulan duduk kat WSS..lega tgk dorg sangat hepi dapat balik umah..kat tingkap..Mak Ngah letak meja..senang dorg nak tgk luar..dah pasang grill dan jaring halus..moga dorg hepi dan sihat slalu bersama Mamanya yang tersayang..:)