Tuesday, 17 February 2015

TARABAS 2015~


ASSALAMUALAIKUM..

Pembaca lama blog ShomeyShayang pasti kenal dengan bebudak longkang..Kelly,Nana dan Tarabas..dibela dari kecik sejak ibu mereka dilanggar kereta..seminggu anak2 kehilangan ibu ini duduk ditepi longkang..bila dtg dekat..sumer terjun dlm longkang..syukur akhirnya dapat juga dibawa pulang..

Bila besar..memasing dgn dunia sendiri..walau dari kecil ditimang2 dan dimanja2..bila besar memasing berubah perangainya..Tarabas merantau jauh..Kelly juga..hanya Nana yg masih setia duduk kat blkg ni..Nana yg suka bergaduh..dibebel tak penah serik..takper laa..camner pun pangai kamu..Kakak suka sbb kamu sentiasa ader depan mata..

Kelly pula..pulang setelah sakit teruk..gatal2 kulit..kaki bengkak bernanah sampai nak jalan pun tak larat..syukur Alhamdulillah kamu balik sini..Kakak sangka Kakak dah kehilangan kamu..lega dapat rawat kamu sampai sembuh..lega tgk kamu dah sihat dan bleh berlari..tapi kesian..sakit kamu berulang semula..sabar yer..moga Allah sembuhkan kamu macam dulu..InsyaAllah..

Tarabas pula..setelah setahun lebih tak balik..pertengahan 2014,Tarabas kembali semula..tak sangka berjumpa lagi..lega tgk badan tetap sihat macam dulu..tapi Tarabas dtg tak tentu masa..ader masa tetiap ari datang..ader masa selang sehari..ader masa seminggu 2 3x jer..ntah laa..pasti dia makan kat tempat lain..

Tahun 2015 ni..jarang skali Tarabas balik makan..kalau dtg..abis makan terus tak nampak jejak..nak pegang jgn harap laa..penah dulu dia sakit mata..waktu tgh makan..pegang slow2 sbb nak ubatkan mata..lepas letak ubat..esoknya terus tak datang..dekat seminggu baru datang balik..ermm..kekadang sedih tgk adik2 yg suka membawa diri ni..moga kamu sumer selamat walau dimana berada..

Semalam..Tarabas ader balik..nampak susut sket..pastu nampak kat ketiak dia ader melecet cam Kelly..mungkin betul laa doktor kata aritu..sakit Kelly ni sakit genetik.. mata Tarabas pun sakit masa tu..nak tangkap tak dapat..ptg pulak dia tak balik makan..

Pagi tadi berharap sgt Tarabas ader balik waktu bg makan..tapi kecewa..langsung tak nampak muka..bagi adik2 makan petang tadi pun dia tak balik..cari2 juga tapi takder..dekat2 nak Maghrib..nak tutup pintu belakang..tetiba nampak Tarabas..Alhamdulillah..terus umpan wetfud..tgh makan pegang slow2 bawak masuk umah..


Terus masukkan dlm cage..


Sian Tarabas..


Mata sakit..


Badan pula gatal2..ketiak dah melecet dan bengkak..batuk dan kahak pun banyak..


Bersihkan mata dan sapu ubat..bagi makan ubat..pujuk2 harap Tarabas bertenang..tapi kejap jer diam..abis dikais2nya surat kabar dan alas..takper laa..penat nanti tido laa tu..


Wad WSS..kini ader 2 pesakit..Chew dan Otek sebagai pesakit luar..kalau kurung dak berdua tu..mmg bleh giler dibuatnya..duk dlm cage macam kena dera..Otek dah makin sihat..Chew masih blum baik lagi..memasing kena abiskan ubat..harap sumer adik2 yg tak sihat ni cepat sembuh..Aaminnn..